Vier Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs deden met ruim honderd leerlingen mee aan het educatieve programma Taal voor Eenzaamheid van social designer Madelinde Hageman. Kunstenaars en kunstvakdocenten werkten in workshops samen met de leerlingen toe naar de eindpresentatie die half december 2019 in galerie Framer Framed plaatsvond. In korte portretten laten we kunstenaars die meewerkten aan het onderwijsproject aan het woord.
Een fotografieles door Mirjam Dorgelo
“Naast het sportveld, als je niet gekozen wordt met voetbal.”
Waar huist eenzaamheid? Met die vraag ging Mirjam met leerlingen van De Amsterdamse Mavo aan de slag binnen het onderwijsprogramma Taal voor Eenzaamheid. De leerlingen fotografeerden de plek van eenzaamheid in hun eigen lichaam – hand, buik, rug, oog, voet, moedervlek, nek – en dachten samen na over hoe een eenzame plek eruit ziet of waar je je eenzaam voelt:
in de kantine | als je in de spiegel kijkt | in het park | alleen aan tafel | de Vomar | het hoekje bij de kluisjes | een donkere tunnel.
Ze bedachten niet alleen tientallen plekken, maar maakten er ook foto’s van.
De resultaten op De Amsterdamse Mavo m.b.t het onderwijsprogramma Taal voor Eenzaamheid, ontstaan door een samenwerking met kunst-vakdocent Amel Bouazizi en vakdocenten Kim de Rooij en Tessel Mentjox , Theatermaakster Fokka Deelen en fotograaf Mirjam Dorgelo.