Vier Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs deden met ruim honderd leerlingen mee aan het educatieve programma Taal voor Eenzaamheid van social designer Madelinde Hageman. Kunstenaars en kunstvakdocenten werkten in workshops samen met de leerlingen toe naar de eindpresentatie die half december 2019 in galerie Framer Framed plaatsvond. In korte portretten laten we kunstenaars die meewerkten aan het onderwijsproject aan het woord.
“Fakezaamheid; wanneer je eenzaam bent en alleen neppe vrienden hebt | Isilk; het gevoel dat je vrienden je verplaatsen.” Begin van het schooljaar startte Madelinde Hageman (initiatiefnemer van het project) de introductielessen van het onderwijsprogramma Taal voor Eenzaamheid op de vier deelnemende scholen: De Vinse School, Spinoza20first, Spring High en De Amsterdamse MAVO.
De leerlingen ontwierpen hun eigen woorden voor eenzaamheid: Eensadheid | Vlamaz | Stinkzaamheid | Eliep | Divorce | B uittellen | Alleenheid | Kweg | Leegvoel | Eensloten; eenzaamheid + opgesloten
De leerlingen bedachten niet alleen hun eigen woord voor eenzaamheid, maar tekenden/schilderden dat woord op stoffen lappen.